تحولات لبنان و فلسطین

این روزها سفرهای مقامات دیپلماتیک و سیاسی به کشورهای منطقه در چندین بعد و با اهداف مختلف انجام می‌شود.

دیپلماسی فعال منطقه‌ای؛ مکمل توان میدانی

 رایزنی‌های گسترده از یک‌سو با هدف بیان مواضع صریح و قاطع نظام مبتنی بر پیگیری اصل عزت در شرایط فعلی منطقه، محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و بیان همسویی با جبهه مقاومت و مردم مظلوم تحت ظلم اسرائیل است. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد کنشگری فعال سیاست خارجی با هدف خنثی‌سازی دسیسه انزوای ایران در منطقه از سوی برخی دولت‌های عربی و غربی همسوی با رژیم صهیونیستی است.
در شرایطی که خاورمیانه و جامعه بین‌المللی شاهد انفعال و سکوت مرگبار دولت‌های عربی است، ایران با پیگیری راهبردهای بنیادین درصدد است از یک‌سو شرایط و روند فعلی منطقه را به سمت کاهش تخاصمات پیش ببرد و از سوی دیگر از جنگی فراگیر که وقوع آن دامان تمامی دولت‌ها را دربر خواهد گرفت، جلوگیری کند.

نمایش برتری ایران در معادلات منطقه
جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با قدس با اشاره به سفرهای مختلف منطقه‌ای مقامات کشورمان (مسعود پزشکیان به ترکمنستان، محمدرضا عارف به پاکستان، محمدباقر قالیباف به تاجیکستان، لبنان و سوئیس، عباس عراقچی به لبنان، سوریه، عربستان سعودی، قطر، عراق، عمان و احتمالاً مصر) تصریح کرد: این روزها مجموعه سفرهای مسئولان کشورمان نشان‌دهنده دیپلماسی فعال و مؤثر در شرایط پیچیده فعلی منطقه است. درواقع، این سفرها از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گسترده ایران و نظام جمهوری اسلامی سرچشمه گرفته است. هر یک از این سفرها گرچه با اهداف مختلفی انجام شده، اما در مجموع در کنار هم بیانگر عزمی است که نظام ما برای پیشبرد و تحقق اهداف خود در راستای تأمین منافع ملی و برآورده ساختن نیازهای اقتصادی و سیاسی کشور دنبال می‌کند. مرور و بررسی این سفرها نشان می‌دهد هیچ یک از سفرها بدون پشتوانه و قابلیت لازم انجام نشده و از سوی دیگر مسئولان نیز به دنبال برجسته‌سازی و اغراق در توانمندی‌های کشور نبوده‌اند. بدین ترتیب دیدار و رایزنی با مسئولان کشورهای مختلف منطقه بیانگر اقتدار، ظرفیت‌های دیپلماتیک ایران و عزم و اراده ما برای تحقق اهداف راهبردی و برنامه‌ریزی شده صورت می‌گیرد.
این دیپلمات پیشین کشورمان گفت: البته مجموع سفرها دارای اثرات بسیار مؤثر تبلیغاتی است و توانست در جنگ نرمی که در شرایط کنونی منطقه جریان دارد، برتری ایران را بر شرایط منطقه‌ای به نمایش بگذارد. بدین ترتیب دشمنان ایران به ویژه اسرائیل، آمریکا و انگلیس در این سفرها دچار انفعال شدند و احساس کردند صحنه تبلیغات سیاسی را از دست داده و در جنگ گسترده تبلیغاتی علیه ایران بازنده شده‌اند. دیدار با مقامات کشورهای مختلف و نمایش توان دیپلماسی توانست ایران را در چالشی که در منطقه وجود دارد، در موقعیت برنده قرار دهد. طبیعتاً به دنبال این موفقیت، ما در عرصه عمل می‌توانیم آسان‌تر و سریع‌تر به اهدافمان در مدیریت و کنترل چالش‌ها دست پیدا کنیم.
قنادباشی افزود: دیپلماسی باید متناسب با ظرفیت‌ها و شرایط باشد، از همین روی هر یک از سفرها متناسب با شرایط پیچیده منطقه‌ای و نیز مبتنی بر توانمندی برنامه‌ریزی ایران است که بدون شک می‌تواند شرایط منطقه را تغییر دهد. شاید شاخص‌ترین این سفرها، سفر آقای قالیباف رئیس مجلس به بیروت لبنان است. سفر به لبنان و هدایت هواپیما توسط ‌ایشان توانست از نظر روانی برتری ایران را بر تمام معادلاتی که در منطقه جریان دارد، به نمایش بگذارد.

حمایت از گروه‌های مقاومت سیاستی تغییرناپذیر است
از سوی دیگر، محمدعلی حسن‌نیا تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز معتقد است پس از عملیات طوفان الاقصی و جنگ غزه و درگیری‌هایی که در لبنان اتفاق افتاد، دستگاه دیپلماسی ایران برای توقف جنگ و جنایات در غزه شروع به فعالیت کرد. در همان دوران، شهید امیرعبداللهیان به کشورهای مختلف منطقه و فرامنطقه‌ای رفتند تا بتوانند طرح مربوط به آتش بس را پیش ببرند و تبادل زندانیان و توقف جنایات در غزه عملیاتی شود. ایران در ایجاد صلح و امنیت منطقه همواره فعال بوده و این روند را در دولت‌های مختلف ادامه داده است. 
اتفاق دومی که رخ داد، پس از حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران بود و درپی آن ایران در ابعاد نظامی به این نتیجه رسید که باید به این حمله پاسخ دهد. این اقدام نظامی یک بعد دیپلماتیک هم داشت. بایستی رایزنی‌هایی با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شد تا موضع کشورمان مشخص و اعلام شود اقدام آن در راستای پاسخ به نقض قوانین بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی بود.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: گام سوم، در وعده صادق ۲ اجرایی شد. درپی این عملیات، دستگاه دیپلماسی فعال شد و همان راهبرد دولت پیش درباره تحولات و توازن در منطقه را پیگیری کرد. درنتیجه، ایران پیام‌هایی را به کشورهای مختلف درباره جنگ لبنان و غزه داده است. همچنین پس از وعده صادق ۲ پیام‌هایی را به کشورهای عربی به ویژه عربستان و قطر ارسال کرده است، مبنی بر اینکه اگر اسرائیل اقدامی علیه کشورمان انجام دهد، با واکنش جدی مواجه خواهد شد. از سوی دیگر، این سفرها و دیدارها حامل پیام‌های هشدار به برخی کشورهای منطقه است که رژیم را در حمله به مراکز ما همراهی نکنند. به همین دلیل این سفرها در چارچوب تبادل پیام‌ها میان ایران و کشورهای درگیر و رژیم اسرائیل است تا تعادل یا توازن در منطقه برقرار شود.
حسن‌نیا بیان کرد: البته سفر رئیس مجلس و وزیر خارجه کشورمان به لبنان پیام‌های دیگری نیز در برداشت و این پیام را مخابره کرد که جمهوری اسلامی همواره از گروه‌های مقاومت به ویژه حزب الله و مردم لبنان در مقابل تجاوزات اسرائیل حمایت می‌کند و این سیاستی تغییرناپذیر است. در واقع این سفرها بیشترین پیام را به مردم لبنان و حزب الله داشت و اصلی‌ترین دلیل سفر آقای قالیباف و عراقچی به لبنان بود. سفر وزیر خارجه به عربستان نیز حامل پیام‌هایی است که مخاطب آن، کشورهای منطقه و فرامنطقه هستند. سفر عراقچی به عراق نیز می‌تواند دربردارنده هر دو هدف باشد؛ زیرا عراق همواره میانجی میان ایران و آمریکا بوده و از سوی دیگر این پیام را به گروه‌های مقاومت دارد که ایران از آن‌ها در برابر تهدیدات دشمن حمایت خواهد کرد و این اصل راهبردی با تغییر دولت‌ها کمرنگ نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.